Balogh Bence: "Az akadémiának a fő feladata, hogy a társadalom számára hasznos fiatalokat neveljünk"
- 2025.02.08. 19:00
- KCS | Soós Balázs
A nemzetközi szünetet kihasználva Balogh Bencével, Akadémiánk oktatási referensével beszélgettünk. Az interjúból megismerhetjük pályafutásának kezdetét, az Akadémiához vezető útját, valamint azt, hogyan segíti a fiatal játékosokat abban, hogy a sport és az oktatás kéz a kézben járjon. Kiderül, milyen kihívásokkal kell megküzdeniük a sportolóknak, és milyen támogatást nyújt számukra az Akadémia, hogy sikeresen egyensúlyozzanak a két terület között.
Kezdjük az elején! Kérlek, néhány mondatban meséld el, hogyan kerültél kapcsolatba a jégkoronggal, és miként jutottál el az Akadémiára. Emellett azt is mondd el, milyen feladatokat látsz el jelenleg.
Gyerekkoromban egy osztálytársam, Pados László, aki később a felnőtt csapatban is játszott, meghívott egy edzésre. Feil Richárd, az akkori utánpótlásedző, megkérdezte, hogy lenne-e kedvem kipróbálni a sportot. Ekkor kerültem bele a jégkorong világába, és azóta is itt vagyok. Végigjártam az utánpótlás korosztályokat, amikor még csak a fehérvári utánpótlás létezett. 2010-ben alakult meg az Akadémia, amelynek az indulásától kezdve része vagyok.
U20-as korosztályos játékosként a Titánok csapatába kerültem, miközben a Vasvári Pál Gimnáziumban tanultam, amely ma is szoros kapcsolatban áll a klubbal. Egyetemi tanulmányaimat az angol-német tanári szakon kezdtem a Károli Gáspár Református Egyetemen. A sportot és a tanulmányaimat egyszerre végeztem, ami kezdetben kihívást jelentett, de idővel sikerült mindkét területen helytállnom.
Hat évig játszottam a Titánoknál, majd amikor az akadémiai rendszer átalakulásával a 23 év feletti játékosok szereplése korlátozódott, átigazoltam az újpesti csapathoz, Kocsis Ferenc menedzser segítségével. Párhuzamosan tanítottam is a XIII. kerületi Németh László Gimnáziumban, majd a diplomám megszerzése után még egy évig folytattam az aktív játékot.
Ezután Fekti Istvántól lehetőséget kaptam arra, hogy a civil életbe átnyergeljek, és a jégkorongban a pedagógiai végzettségemet is kamatoztassam. 2024 májusában csatlakoztam a Fehérvár Akadémiához, ahol jelenleg oktatási referensként dolgozom.
Az Akadémia komoly figyelmet fordít a duális életpályamodellekre. Oktatási referensként pontosan milyen feladatokat látsz el?
Az egyik legfontosabb feladatom a sportolók tanulmányi előmenetelének figyelemmel kísérése. A kollégiumban szoros együttműködésben dolgozunk a nevelőtanárokkal és korrepetitorokkal, hogy minden játékos egyéni segítséget kapjon a tanulásban. Én angol-német szakos tanárként végeztem, én ezekből segítek nekik, amiből éppen igény van rá.
A reggeli edzésprogram miatt folyamatosan egyeztetünk a helyi iskolákkal, hiszen heti két alkalommal a játékosok az első két tanórát edzéssel töltik. Ezt az időbeosztást igyekszünk úgy alakítani, hogy a tanulmányaik ne szenvedjenek csorbát. Az iskolák eltérően kezelik ezt a helyzetet; van, ahol heti kétszeri hiányzás megengedett, máshol csupán heti egyszeri. A játékosok tanulmányi eredményeire is nagy figyelmet fordítunk, hiszen az iskolai teljesítmény és a jégen nyújtott forma gyakran kölcsönhatásban áll.
Látsz párhuzamot a jégen nyújtott teljesítmény és a tanulmányi eredmények között?
Általánosságban elmondható, hogy ha valaki az iskolában nehezen teljesít, annak gyakran a jégen is megmutatkozik a fáradtsága vagy a figyelem hiánya. Persze vannak kivételek, de a két terület sokszor összefügg. Az Akadémia fontosnak tartja, hogy minden játékos egyensúlyt találjon a sport és a tanulás között, és az egyik ne menjen a másik rovására.
Milyen támogatást nyújt az Akadémia a felsőoktatásba készülő fiatal sportolóknak?
Minden évben összegyűjtjük azokat a játékosokat, akik érettségiznek, és segítjük őket az egyetemi jelentkezés folyamatában. Partneri kapcsolatban állunk a Magyar Testnevelési Egyetemmel, az Óbudai Egyetemmel és a Pannon Egyetemmel, és bízunk benne, hogy a jövőben további egyetemekkel is sikerül együttműködnünk.
A játékosokat egyénileg segítjük a jelentkezési folyamatban, megnézzük a pontszámokat, megnézzük az egyetemeket, hol vannak a telephelyek, milyen képzési lehetőségek vannak, beszélgetünk róla, hogy ez hogy működhet együtt a hokival, vagy hogy nem. A felvi.hu rendszerének használatában, az okmányok, igazolások beszerzésében, feltöltésében is támogatást adunk, sőt, sokszor az ügyintézés alapjait is megtanítjuk nekik, mint például hivatalos e-mailek írását.
Ezen túl szerveztünk kerekasztal-beszélgetéseket, eljött az akadémia menedzsmentje, Fekti István, Kovács Csaba, illetve a felnőtt csapat szakmai stábja részéről Arany Máté. Beszéltünk a partneri intézményekről, lehetőségekről, illetve a tanulás fontosságáról. Arany Máté elmondta, hogy a felnőtt csapatban hogyan kezelik a srácokat a tanulás terén: bekérik a vizsganapokat, vagy azokat a heteket, ahol a levelező képzésben tanulóknak meg kell jelenni. Ehhez igazítva próbálják megtervezni a programot, az edzéseket. Abszolút figyelembe vesszük a srácoknak az igényeit, vagy a kötelezettségeit. Aktív játékosok is meséltek a sport és a tanulás összeegyeztetésének fontosságáról. A felnőtt csapat játékosai közül többen, például Szita Donát, Farkas Laci és Bajkó Boti, Dobos Bendegúz (van, aki a Testnevelési Egyetemre, van, aki a Kodolányi János Egyetemre, van, aki a Pannon Egyetemre, van aki a Pécsi Tudományegyetemre jár) megosztották személyes tapasztalataikat arról, hogyan sikerül egyensúlyba hozni az egyetemi tanulmányokat és a profi sportot.
Próbáljuk hangsúlyozni a kettős életpályamodellnek a fontosságát, hogy lássák azok a fiatalok, akiknek most ez az életszakasz jön, hogy mennyire fontos a tanulás, Célunk, hogy a fiatal sportolók tisztában legyenek azzal, hogy a sikeres sportkarrier mellett a tanulmányokra is nagy figyelmet kell fordítaniuk, hiszen egy B-terv mindig hasznos lehet a jövőjük szempontjából.
Sokszor elhangzik ugye hogy a fő cél, hogy minél többen jussanak el az ICEHL-ig meg Erste Ligáig, de nyilván nem mindneki lesz profi sportoló. Nekünk a koleszban, illetve az akadémiának a fő feladata, hogy a társadalom számára hasznos fiatalokat neveljünk ki, akik akkor is megállják a helyüket az életben, ha nem lesznek hivatásos sportolók. Törekszünk arra, hogy ezeknek a céloknak a megtalálásában és elérésében segítsünk a sport mellett.